_______
Szymon Burek
Andy Warhol kojarzy się kulturą
amerykańską i pop artem. Oczywiście taka interpretacja jest jak najbardziej
właściwa. Jednak sama postać artysty jest na tyle nietuzinkowa, że trudno zamknąć
go w konkretnych obszarach historii sztuki. Krakowska wystawa Warhol – konteksty Andy Warhola sytuuje
go w kontekstach i dychotomiach. Tak aby jednoznacznie wyrobić sobie zdanie na
temat artysty. Kolejne prace zaprezentowano w następujących parach pojęć:
sacrum, popkultura, świeckość, wątki rodzinne, artysta introwertyk, artysta
obserwator, hasło/maszyna, artysta/celebryta. Przedstawione na wystawie wątki
[konteksty] rozwijają warsztaty i prelekcje towarzyszące wystawie. Organizatorzy
przygotowali wykłady oraz warsztaty na których będzie można zgłębiać wiedzę na
temat twórczości artysty.
Wystawę w Galerii Międzynarodowego
Centrum Kultury w Krakowie otwiera cykl najsłynniejszych prac Warhola z lat 60tych,
które przeszły do historii sztuki jako ikony pop artu, takich jak podobizna
Marilyn Monroe, czy seria sitodruków z zupą Campbell. Te prace są przykładami
inspiracji artysty amerykańską kulturą popularną. Warhol szukając inspiracji w
kulturze popularnej próbował wyszukać typowe obawy i tęsknoty ówczesnego
społeczeństwa masowego. Przechodząc do kolejnej sali zastanawiałem się, co
jeszcze można powiedzieć o Andy Warholu, który kojarzony jest jednoznacznie i
prawie zawsze tak samo.
W kolejnej części wystawy pojawiły
się odniesienia do sacrum. W tej przestrzeni przestawiono cykl prac Detale obrazów renesansowych. Warhol
wykorzystał znane motywy ikonograficzne. Na ekspozycji pokazane są całe cykle
powtórzonych obrazów, z minimalnymi zmianami. Kojarzy się to z cerkiewnym
ikonostasem – czyli ścianą obrazów przedstawiających świętych, która zasłania
ołtarz główny w świątyni prawosławnej. Warto podkreślić, że korzenie artysty
sięgają Europu Wschodniej, jego rodzice pochodzili z mniejszości grekokatolików
łemkowskich z wioski Mikova na północy Słowacji. W domu rodzinnym rozmawiało
się po rusku – ten nurt bardzo podkreśla wspomniany przeze mnie już cykl prac. Wątek
rodzinny to inspiracje związane z matką Warhola. Kobietą która dużo
opowiedziała synowi o nowej Europie, o tym wszystkim, co jest w niej
wyjątkowego. W tej przestrzeni możemy prześledzić jak Europa odkrywała
niezwykłość i „popularność” Warhola. Moją uwagę zwrócił znaczek pocztowy z pracą
Warhola wydany przez pocztę słowacką.
Kolejna sala to nowojorski okres
twórczości i pracy artysty, pełen barw. To miasto uczyniło z Warhola swój
symbol. Na fotografiach przedstawiono mało znane prywatne mieszkanie artysty
przy Lexington Avenue. Kilka fotografii pokazuje miejsce, w którym mieszkał
wraz z matką do 1959 roku. Zdjęcia wnętrza mieszkania i znajdujących się tam
przedmiotów korespondują z poszczególnymi cyklami prac. Następnie w kolejnej
przestrzeni mieściła się słynna Fabryka (The Faktory) – srebrne imperium
artysty. Całe wnętrze galerii pomalowano na srebrny kolor. The Factory to
niezwykłe miejsce, gdzie trwała nieustanna „produkcja” prac. Tutaj powstawały
słynne filmy. Tutaj organizowano słynne przyjęcia, powstało mnóstwo anegdot
związanych z życiem artysty. Takie miejsce jak Factory nie mogło liczyć na duży
mecenat artystyczny. W 1964 roku Andy podjął próbę ratowania trudnej sytuacji
finansowej tego miejsca. W 1969 roku zakłada pismo „Andy Warhol’s interwiew”.
Egzemplarz tej gazety wisi w przestrzeni galerii. Pismo stało się ważnym tytułem
prezentującym życie celebrytów.
W ostatniej części wystawy możemy
zobaczyć dwie serie prac artysty. Jeden cykl jest abstrakcyjny (Portrety 10 sławnych Żydów Europy) a drugi
figuratywny (Kamuflaż). Kamuflaż powstał 2 lata przed śmiercią
artysty. Różnie interpretuje się te prace. Ja uważam, że najbardziej trafna
jest ta, mówiąca o osobistym i świadomym credo artysty przeczuwającego, że jego
dni są już policzone. Bardzo cieszy mnie fakt, że jest to pierwsza wystawa opisująca
Andy Warhola w tak szerokim kontekście znaczeń i interpretacji, w sposób
niesztampowy, unikający utartych ścieżek. Hasła-klucze kierują ku kolejnym
obszarom. Czy dzięki temu sztuka Warhola jest dla widza łatwiejsza? Myślę, że zrozumiemy
ją bardziej. Tak jak ja ją zrozumiałem, przyglądając się fotografiom mieszkania
artysty. Widziałem wcześniej wystawy Warhola w Polsce i myślałem, że ta będzie
do nich podobna. Jednak muszę stwierdzić, że po raz kolejny dałem się
zaskoczyć.
Andy Warhol – konteksty / contexts
Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury
Rynek Główny 25, Kraków
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz